۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۶۲۶۱۴۲
حجت الاسلام بلک مطرح کرد؛

نقش وقف در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب| وقف آثار اجتماعی بسیاری دارد

نقش وقف در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب| وقف آثار اجتماعی بسیاری دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: کارکردهای گسترده وقف در جامعه بسیار مؤثر است و در ابعاد اجتماعی و اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب باید از ظرفیت وقف استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه براساس نظریات جامعه شناسی، ارکان شخصیت هرکسی برگرفته از عوامل مختلفی است، گفت: محیط زندگی، مربیان محیط و وراثت سه رکن شکل گیری شخصیت انسان هستند که امروز رکن چهارمی به نام رسانه به این ارکان اضافه شده است و رسانه به عنوان عنصری بسیار مؤثر، در شکل گیری شخصیت انسان مؤثر بوده است.

رسانه بر شخصیت انسان اثرگذار است

وی در ادامه افزود: انسان‌هایی هستند که مغلوب محیط نمی‌شوند علیرغم اینکه در محیط‌های سختی زندگی می‌کردند، یا اینکه تحت تأثیر وراثت قرار نمی‌گرفتند اما رسانه اثرگذاری متفاوتی بر انسان دارد و به همین دلیل رسانه‌ها رسالت ویژه‌ای دارند و در رقم زدن افراد و شخصیت جامعه، رسانه جایگاه ویژه‌ای دارد و نگاه ما نیز نسبت به رسانه به صورت یک شغل نیست بلکه رسانه و اصحاب رسانه دارای یک رسالت مهم و جامعه ساز هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تأکید بر ضرورت شناخت رسالت‌ها و وظایف رسانه در عرصه‌های مختلف، از حضور پررنگ رسانه‌های استان اصفهان در پوشش مسابقات کشوری قرآن کریم تقدیر کرد و گفت: وقف به معنای متوقف کردن است، وقف زوال و از بین رفتن و تمام شدن را متوقف می‌کند، عمر و جوانی و دانش و اموال و جایگاه و قدرت انسان همه رو به نابودی است و همه آنچه انسان دارد به تدریج از دست خواهد رفت، اما وقف سرمایه‌های انسان را متوقف کرده و مانع زوال و نابودی آنها خواهد شد و اینگونه دیگر سرمایه ما از دست نخواهد رفت.

وی با اشاره به برکات و منافع مادی و معنوی وقف، تصریح کرد: وقف یک ایده بسیار مهم است که در شرع اسلام به آن اشاره شده و بسیار سازنده و مفید است و برکات اخروی بسیاری هم برای واقفین دارد. امروز کارکردهای وقف بسیار گسترده است و در زندگی اجتماعی ما می‌تواند بسیار مؤثر و سازنده باشد، یکی از راهبردها و برنامه‌هایی که همه دستگاه‌ها باید آن را در اقدامات خود لحاظ کنند بیانیه گام دوم انقلاب است که جامعه و کشور ما باید به سمت آن حرکت کند، وقف در این عرصه بسیار راهبردی و دارای کارکردهای گسترده است.

نقش وقف در ابعاد علمی، اقتصادی و اجتماعی بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار بگیرد

حجت الاسلام بلک ادامه داد: علم و پژوهش یکی از ابعاد کاربردی بیانیه گام دوم انقلاب است که وقف در این عرصه جایگاه ویژه‌ای دارد، راهبرد بعدی بیانیه گام دوم انقلاب مسأله اقتصاد است و ده سال است که شعار هر سالی از سوی رهبر انقلاب مسأله اقتصاد است و بسیار مسائل دیگر با کارکردهای گوناگون مرتبط به موضوع وقف است و وقف در آنها جایگاه ویژه‌ای دارد و باید مطالبه همه ما در این عرصه و در زمینه ترسیم نقش وقف در بیانیه گام دوم به صورت جدی دنبال شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم و دغدغه‌های امروز ما مسائل اقتصادی بوده و هست، در اداره اوقاف تلاش کرده‌ایم از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم، رقبه‌ها از جمله سرمایه‌های ما هستند که در زمینه‌های مختلف کارکرد دارند، زمین های کشاورزی بخشی از ظرفیت‌های موجود در سازمان اوقاف و امور خیریه است که کاربردهای مختلفی می‌توانند داشته باشند از جمله ایجاد اشتغال، چرا که هر هکتار زمین کشاورزی امکان ایجاد اشتغال برای ۴ یا ۵ نفر را دارا هستند.

وی با اشاره به مشکلات آبی استان اصفهان، ارائه آموزش برای روش‌های نوین آبیاری را یک امر ضروری دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات امروز جامعه ما موضوع مسکن است و افزایش قیمت‌ها برای مردم بسیار مشکل ساز بوده است، دستگاه‌های مختلف باید با همکاری و همیاری یکدیگر در زمینه رفع مشکلات مسکن ورود پیدا کنند، حدود ۴ هزار واحد مسکونی متعلق به اوقاف میزبان مردم است و این موضوع در بستری بدون اطلاع رسانی و اعلام عمومی صورت گرفته است. حدود ۷۰۰ مرکز آموزشی از دبستان تا حوزه علمیه متعلق به اوقاف است، میزان مشارکت اوقاف در مسائل فرهنگی در این عرصه مشخص می‌شود. در بخش تجاری حدود ۵ هزار واحد تجاری متعلق به اوقاف است و همه اینها حاصل نیات واقفین خیراندیش است.

حجت الاسلام بلک با بیان اینکه حق برداشتی نسبت به موقوفات در اوقاف وجود ندارد، عنوان کرد: ما موظف به اجرای صحیح و دقیق نیات واقفین هستیم همچنین پیگیری مسائل حقوقی و فعالیت‌های اداری و سازمانی پیرامون موقوفات از جمله وظایف سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص موقوفات است./1304/پ310/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات